17.8.2020 19:30 ČESKÁ DECHOVÁ HARMONIE v Rudolfinu

Pondělí 17. srpna 2020
Rudolfinum, Sukova síň

Alšovo nábř. 12, Praha 1

Českou dechovou harmonii založil v roce 1994 sólohobojista České filharmonie Ivan Sequardt spolu s kolegy z České filharmonie a Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK. Jedinečné sdružení hráčů na dechové nástroje vychází z formací, které byly značně oblíbené ve šlechtických sídlech 18. století.

Česká dechová harmonie

Ivan Sequardthoboj, umělecký vedoucí
Liběna Sequardtováhoboj
Petr Sinkuleklarinet
Zdeněk Tesařklarinet
Zdeněk Divokýlesní roh
Jiří Havlík lesní roh
Jaroslav Kubita fagot
Luboš Hucek fagot

Počet

Českou dechovou harmonii založil v roce 1994 sólohobojista České filharmonie Ivan Sequardt spolu s kolegy z České filharmonie a Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK. Jedinečné sdružení hráčů na dechové nástroje vychází z formací, které byly značně oblíbené ve šlechtických sídlech 18. století.

Wolfgang Amadeus Mozart
Figarova svatba KV 492
Předehra k opeře (úprava Johann Nepomuk Wendt)

František Vincenc Kramář-Krommer
Oktet-Partita Es Dur op. 79
Allegro - Menuetto - Andante - Allegro assai

Joseph Triebensee
Variace na téma z opery „Oční lékař“ Vojtěcha Jírovce

Wolfgang Amadeus Mozart
Serenáda Es Dur KV 375
Allegro maestoso - Menuetto I - Adagio - Menuetto II - Rondo. Allegro

Seskupení předních hráčů na dechové nástroje z orchestrů České filharmonie a Pražských symfoniků (FOK). Díla starých českých mistrů představují nevyčerpatelný zdroj hudby v žánru, který byl v Evropě 18. století hojně pěstovaný a oblíbený natolik, že nemohl zůstat nepovšimnut ani velikány jako byli Mozart, Haydn a Beethoven. Soubory dřevěných (s výjimkou fléten) nebo žesťových dechových nástrojů, nazvaných dechová harmonie, se uplatňovaly od poloviny 18. století ve vojenských hudbách, při různých slavnostech a udržely se až do počátku 19. století, z nichž se postupně vyvinuly vojenské dechové orchestry. O jejich oblibě svědčí existence podobných souborů v řadě šlechtických domů. Kromě původních skladeb pro tato obsazení tvořily podstatnou část jejich repertoáru nejrůznější úpravy. Není náhodou, že (pokud jde o Mozarta) byly jeho nejčastěji upravovanými operami tři opery ze spolupráce s libretistou Lorenzem da Ponte: Cosi fan tutte, Figarova svatba a Don Giovanni. K nim přistupuje ještě Únos ze Serailu a Kouzelná flétna. Jan Vent i Josef Triebensee byli praktickými hudebníky – instrumentálními hráči a skladateli v jedné osobě. Jejich úpravy svědčí o citu pro barvu zvuku a o znalosti technických možností hry na dechové nástroje. Respektují je, pokud jde o polohu (změny některých tónin usnadňují hratelnost), a jejich kombinace v zásadě neporušují výrazovou stránku Mozartových partitur. Ventova úprava Mozartovy opery Cosi fan tutte (KV 588) i úprava Figarovy svatby (KV 492) obsahují hudbu z celé opery.

2020_08_17
Komentáře (0)
Na tento produkt momentálně není přidána žádná recenze.